Skylten vid tidigare Stadsdelsförvaltning i Högdalen som då fortfarande var kvar, var kuriosa. Men nu har hela byggnaden rivits, så skylten borde ha kommit bort nu. Ska bli bostäder och butiker där nu.
Mitt medborgarförslag till Stadsdelsförvaltning att ersätta den mest
centrala anslagstavlan vid Rågsveds tunnelbanestation som togs bort vid
renovering 2011 fick ett positivt svar:
Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsförvaltning
Tjänsteutlåtande Dnr 1.2.4.-078/2015 Sida 1 (2) 2015-03-17
Lokal- och stadsmiljöenheten Enskede-Årsta-Vantörs
stadsdelsförvaltning
Slakthusplan 4, 121 22 Johanneshov, Telefon 08-50814050
Anslagstavla i Rågsved - svar på medborgarförslag
Förvaltningens förslag till beslut
Förvaltningens tjänsteutlåtande antas som svar på medborgarförslaget.
Lena Lundström Stoltz Ulrika Klemets Stadsdelsdirektör
Ekonomichef
Sammanfattning
Sammanfattning
C M har till stadsdelsnämnden inkommit med ett medborgarförslag om att
ersätta den anslagstavla vid Rågsveds tunnelbanestation som togs ned i samband
med renoveringen av stationen 2011 med en ny.
Förvaltningen är positiv till förslaget.
Bakgrund
C M har till stadsdelsnämnden inkommit med ett medborgarförslag om att
sätta upp en ny anslagstavla vid Rågsveds tunnelbanestation.
Ärendet
C M förslag innebär att man ersätter den anslagstavla som tagits ned i
samband med renovering och upprustning av Rågsveds tunnelbanestation 2011. Den
vägg som tavlan tidigare satt på är numera ett konstverk, men C M föreslår att
man istället kan sätta tavlan i direkt anslutning till entrén till
tunnelbanan.
Ärendets beredning
Ärendet har beretts av Lokal- och stadsmiljöenheten.
Tjänsteutlåtande Dnr 1.2.4.-078/2015 Sida 2 (2)
Förvaltningens synpunkter och förslag
Förvaltningen är positiv till att den borttagna anslagstavlan ersätts med
en ny, förslagsvis på den plats CM föreslår. Kostnaden, inklusive
arbetskostnader, bedöms till ca 5 tkr.
Bilagor
1. Medborgarförslag från C M om anslagstavla vid Rågsveds
tunnelbanestation
Tidningen Årsta/Enskede/Vantör nummer 3 23 januari 2016
Tidningen Årsta/Enskede/Vantör nummer 3 23 januari 2016
Del av bildtexten:
Conny Mörke i Rågsved skickade in förslag om både anslagstavla och parkbänkar. Tavlan har kommit upp men några parkbänkar har han inte sett till.
-Jag kollade senast för två veckor sedan, så de är rejält förenade. Men anslagstavlan är bra. Många Rågsvedsbor är inte så bra på det här med internet och Facebook, därför får affischerna stor betydelse när det gäller att sprida information, säger han.
Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsförvaltning
Tjänsteutlåtande Dnr 1.2.4.-120/2015
2015-03-18 Lokal- och stadsmiljöenheten
Handläggare Christoffer Lindh
Parkbänkar och papperskorgar i Rågsved – svar på medborgarförslag
Förvaltningens förslag till beslut
Förvaltningens tjänsteutlåtande antas som svar på medborgarförslaget.
Lena Lundström Stoltz Ulrika Klemets Stadsdelsdirektör Ekonomichef
Sammanfattning
C M har till stadsdelsnämnden inkommit med ett medborgarförslag om att
sätta upp parkbänkar och papperskorgar längs den gång- och cykelväg som för
några år sedan anlades mellan förskolan Bäverhyddan och Magelungsvägen.
Förvaltningen är positiv till förslaget.
Bakgrund
C M har till stadsdelsnämnden inkommit med ett medborgarförslag om att
sätta upp parkbänkar och papperskorgar längs den gång- och cykelväg som för
några år sedan anlades mellan förskolan Bäverhyddan och Magelungsvägen.
Ärendet
C M undrar i sitt förslag varför man inte satte upp papperskorgar och
parkbänkar längs gång- och cykelvägen när den anlades.
Ärendets beredning
Ärendet har beretts av Lokal- och stadsmiljöenheten.
Förvaltningens synpunkter och förslag
Den aktuella gång och cykelvägen, med bland annat en bro över
järnvägsspåret, anlades för några år sedan av exploateringskontoret och
finansierades av flera projekt i närområdet. I finansieringen ingick inte vare
sig parkbänkar eller papperskorgar.
Förvaltningen bedömer det som lämpligt att gång- och cykelvägen
kompletteras med tre bänkar och två papperskorgar. Kostnaden bedöms till omkring
20 tkr. Detta är inte en kostnad som exploateringskontoret kommer att stå för
utan som får finansieras av stadsdelen.
Ännu inge ny asfalt på gång- och cykelbanan mellan Bäverbäcksgränd 13 och Snösätra Norra Fritidsträdgårdsförening.
På samma gång- och cykelbana en lampa (F177:75) som inte bytts än sen våren 2015.
På samma gång- och cykelbana en lampa (F177:75) som inte bytts än sen våren 2015.
Vägskyltsstolpen kvar intill Snösätra Norras parkering.
Farthinder eller avspärrning av biltrafik mellan gångvägen Bäverbäcksgränd och Snösätravägen borde ordnas permanent och inte tagas bort under vintern.
Farthinder eller avspärrning av biltrafik mellan gångvägen Bäverbäcksgränd och Snösätravägen borde ordnas permanent och inte tagas bort under vintern.
Asfalt saknas sen flera år tillbaka vid nergång i Rågdalens parklek ifrån Bäverbäcksgränd.
Finns tyvärr mycket som kan förvaltas bättre när det kommer till Rågsveds Centrum. Jag tror också många håller med om det, men svårigheten sitter i att få Centrumägaren (Alltså inte Stockholms stad) att förstå det. Den här så kallade trädgården är något av det första man möts av när man kommer till Rågsved och skapar en oförtjänt dåligt första intryck av stadsdelen.
En klar förbättring däremot nu efter upprustningen vid Rågsveds bollplan.
Nergång vid Bjursätragatan till Matmissionen tidigare Matöppet. Här vid den så kallade "Gropen" kunde fortfarande bostäder byggas. Vad väntar man på ?
Här några steg närmare Matmissionen har däremot asfalten äntligen ordnats.
Märklig rondell vid butiken.
Vattensamlingar kvar bakom butiken.
Alla bilder är skickade till staden samtidigt som plåtade med hjälpa av appen Tyck till. Läs gärna inlägget Hissen utanför Rågsveds tunnelbanestation och Rågdalstorget. Inge is spolning på Bäverdalens Bollplan ännu. Fortfarande oklar framtid
för Perssons Betong. Inget nytt gällande några nybyggen, det även om det finns
förslag på vart man kan bygga. Exploateringskontoret och Stadsbyggnadskontoret
har i alla fall för tillfället slutat planera för byggen där folk inte vill ha
det. Ett långsamt arbete för att skapa ett naturreservat har till och med
påbörjats. Det ända onda ifrån Exploateringskontoret och stadsbyggnads just nu
är långsamheten. Trafikkontoret verkar däremot vara ute och cykla till och från,
har inte full kontroll.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar