tisdag 30 december 2014

Julen 2014

Det är med viss tveksamhet jag nu ger mig på att skriva om julen 2014 eftersom inlägget kommer att bli något spretigt. Men det är ändå några trevliga och viktiga inslag att nämna.

Julaftons firande börjar ca 13:00 med att besöka Nya Folkets Hus årliga gemensamma jul som i år genomfördes för 33 året. Allting gratis för besökarna.

Barbro Nyland som avled för en tid sedan var Snösätra Norra Fritidsträdgårds revisor i många år samt förstås medlem och kolonist. Hon var också aktiv med Rågsveds Folkets Hus och det årliga gemensamma jul evenemanget. Det var en av flera anledningar till att många ifrån föreningen inklusive jag själv på ett eller annat sätt stötta eller sponsra evenemanget.

Intresset för att komma till den gemensamma julen upplever jag har ökat ganska mycket de senaste tre åren. Innan då atmosfären var något lugnare så var det ett utmärkt tillfälle för att träffa andra förening- och samhällsaktiva och knyta nya kontakter. När den funktionen nu inte längre fungerar och många av de som tidigare kom hit som jag kände antingen avlidit eller hittat andra aktiviteter för dagen, så har mitt personliga intresse att gå nu minskat.

Jag upplever också att flera som kom egentligen inte var intresserade av någon gemenskap. Gick in tog sin mat, åt snabbt och gick. Frågan jag ställer mig när jag ser det var "Hur många kommer för att de egentligen vill och hur många kommer för att de av ekonomiska anledningar känner sig tvingade till det". Fokuseringen på plocka och äta maten var så hög att det var svårt trots bra plats att höra prästen och andra på scenen.

Jag har inge som helst kritik emot Nya Rågsveds Folkets Hus, alla som ställer upp som volontärer eller sponsorer. Detta är ett mycket bra och viktigt evenemang. Men jag önska att samhället återigen blev så pass bra att fler människor återigen kommer till evenemanget för gemenskapen / sammanhållningen och inte av ekonomiska skäl.

När man lämnade huset fick man några fina julklappar.
Allt kommer att komma till nytta, men framförallt en reflex som inte finns på bilden. Blir utmärkt att ha på sig nu ute i mörkret. Jag är mycket dålig på att köpa reflexer. Jag får då och då reflexer som vid detta tillfälle. Men det slutar ofta med att jag ger bort reflexerna till någon som behöver den ännu mer än jag.

Jag har inte satt mig in i hur det varit i år, men efter att Folkets Hus slutar gemensam jul ca kl. 16 så brukar föreningen Musketörerna i Rågsved (http://musketorerna.org/ ) ta vid och ha öppet hus. Fast vid den tiden har jag oftast givit mig tillbaka hem till Bäverbäcksgränd för årets Kalle Anka och lite mer privat julfirande.

Precis nu när jag sitter och skriver detta inlägg kommer den självklara nyheten:
Nyheter24 - Kalle Anka är mer populärt än Paradise Hotel:


Midnattsmässan i Vantörs Kyrka är ett årligt återkommande inslag på julafton. Finns flera anledningar till att jag går men en är ofrånkomligt den duktiga kören "Vox Vanör".

På vägen till och från kyrkan passerar jag koloniområdet Snösätra Norra Fritidsträdgårdsförening. Det är skönt och trevligt att juletid ta denna promenad.

Mässan började kl. 23 men 15 minuter före mässan spelades barockmusik på fiol.
Bilden på kyrkan är tagen strax efter mässan ca 00:00.


Väl hemma avslutades dagen med ett glas vin, snacks och dessertost.


Så folk i Rågsved som är ensamma under julafton har tycker jag inge större anledning till det.
Enligt info på nätet hade även kulturhuset Cyklopen öppet denna kväll/natt.
Under juletiden besökte jag också min mor vid två tillfällen som numera bor i Kulltorps äldreboende på Södermalm. Framförallt under de dagar då sambon/Laura var över till Lettland några dagar för julklappsutbyte där.
Den ena av våra katter Felix är måttligt road när Laura är bortrest. Han får för sig att leva på ett helt annat sätt. Lite lustigt blev det när man fick besök som man tog emot i köket och katten kommer och ställer sig framför dörren till sop- och källsorteringen och jamar allt den kan för att påvisa sin rätt att få komma in dit. Han har aldrig gjort så tidigare.
Hann också få ner lite bark till kolonilotten och barkgångarna.
På annandag jul var det tio år sedan tsunamikatastrofen i Sydostasien vilket uppmärksammats med minnesstunder.
Kylan och snön hade just kommit.

God fortsättning! 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar