tisdag 10 februari 2015

Raoul Wallenbergs Torg 27 januari 2015



Senast jag bloggade och var på den årliga minnesceremoni var fredagen den 27 januari 2012:
Förintelsens minnesdag 27 januari
Så högt tid för ett nytt besök nu 2015!


TILL RAOUL WALLENBERG
Svensk diplomat i Budapest

Som kämpe för mänskliga rättigheter är Raoul Wallenberg en av 1900-talets sanna hjältar.

Av de 750 000 judar som bodde i Ungern 1944 överlevde 120 000 tack vare hans och andras insatser. Hans tillgång var självtillit, fantasi, och tro på rättvisan i sin sak, hans skydd ett diplomatpass. Han tryckte skyddspass i gult och blått och gömde tiotusentals judar i hus som han hyrde.

Onskan livnär sig på andras passivitet. Raoul Wallenberg är exempel på hur en enskild människa kan betvinga vanmakt och övermakt, bli en vägvisare och förebild för framtida generationer. Med inlevelse och envishet stod han i det godas tjänst.

Raoul Wallenbergs öde är för storslaget för att uttryckas i traditionell form. Skyddspassets namnteckning i lysande brons skrevs i en sekund som skilde livet från döden. Utifrån den sprider sig Kirsten Ortweds tolv figurer, namnlösa, förkläda bylten, trasor, slängda i massgravar, berövade identitet.

Kirsten Ortwed har skapat en plats för den fria rörelse som motstår förtrycket. Hon söker utgångar ur fångenskapen, mot Nybrovikens vatten och soluppgången där bortom. Hennes figurer är gjutformar för vår egen känsla:  förtvivlan, skräck, dåd kraftig ilska och skapande handling.
De sliter sig ur en tung massa i en vilja att gripa in mot rasism och likgiltighet.
De gömmer också något milt och stilla: En plats att vila på, ett gångstråk bland många. Vi är nere på den vardagsnivå där Raoul Wallenberg vistades. Där finns inget facit, ingen överblick, men ett samtal om tillvarons innebörd som inte får upphöra.

Per Wästberg
Författare
Ledamot av svenska akademin



Förintelsens minnesdag 2015: Minnesceremoni på Raoul Wallenbergs torg

Jag uppfattade människorna på plats som mycket nöjda med minnesstunden.
Jag hörde flera säga "Detta var fint/värdigt". Jag håller med, även om jag önskat att man låtit ljusen på plats få brinna längre efter minnesstunden.
För mig så är det Raoul Wallenberg som är i fokus denna dag. Även om jag vet att det finns så mycket mer att minnas. Raoul Wallenberg är en del av att vara svensk.
Men man ska samtidigt inte använda begreppet rasism eller Raoul Wallenbergs namn för att skydda politik som går att bevisa inte fungerar, sanitära olägenheter eller brottsstatistik eftersom det leder till inget annat än problem. Man kan också säga att problem är till för att lösa, men om man vägra se problemen....

Ett stenkast ifrån Raoul Wallenbergs torg har vi Norrmalmstorg. Den 23 augusti brukar jag besöka Norrmalmstorg då minnesdag för kommunismens offer hålls. Jag tror att Raoul Wallenberg hade agerat på samma sätt oavsett vilket land eller folk han mött om han sett orättvisor och rasism.




Jag vet inte hur mycket min sista bild / "konstverk" kommer att uppskattas.
Men det kändes som att gå bak i tiden och komma Raoul Wallenberg närmare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar