fredag 27 februari 2015

Grekland Panorama 14 - 15 Februari i Globen


För andra året i rad arrangerades Grekland Panorama (Grekland och Cypern till Globen!), den enda renodlade rese- och gastronomimässan i Skandinavien med tema "Grekland".
Mycket reklam ifrån mängder av Greklands städers turistbyråer, en del mat till försäljning och lite musik/dans.
Många länder som vill visa upp sig “Vi måste visa upp xxx för Sverige/svenskarna”och tycker det är viktigt att göra.  Jag håller med om att det är viktigt!
Men det slutar ofta upp med att dessa landsmän eller de människorna med den bakgrunden “ockuperar” upp försäljningsställena så andra får kämpa för att se vad som vill visas upp.  Kan inte påstå att det var så mycket annorlunda den här gången.
Men jag tyckte eventet var välbesökt och såg även relativt många politiker besöka.
Man ska inte döma en hel grupp människor. Men jag tror inte jag överdriver om jag säger att det finns svenska flickebarn som feltolkar grekiska pojkar till att vara betydligt mindre familjära, principiella, konservativa, traditionella och religiösa än vad verkligheten är. Jag kan också tänka mig att det finns stora kontraster mellan invånare boende i Grekland och folk boende i Sverige med grekiskt ursprung. Fast förstå mig rätt, jag trivs bra med folken och det grekiska! Jag är en av många som växt upp tillsammans med folk ifrån Grekland, de flesta har dock flyttat tillbaka.
Jag tror jag avslutar detta inlägg med några trevliga filmer:

 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar