torsdag 9 juli 2015

Trädgårdsmässan i Älvsjö 26-29 mars 2015


Några ord nu också om Trädgårdsmässan i Älvsjö som hölls 26-29 mars 2015.
Jag brukar varje år ta minst ett pass och så även detta år i Koloniträdgårdsförbundets monter. Jag tycker detta är lärorikt i mitt arbete för distriktet FSSK Föreningen Stor-Stockholms Koloniträdgårdar som ledamot. I år posterad på söndagen i 5 timmar vid potatisen. Egentligen är det en monterpresent som alla medlemmar i koloniträdgårdsförbundet kan hämta ut med hjälp utav en kupong som finns i medlemstidningen. Men alla vet att presenten är sättpotatis och om det inte är potatis då vill medlemmarna ha tillbaka potatisen som monterpresent till nästa år.


I år hade vi en tesalong i montern där örtteer från kolonin med lavendelskorpor serverades kostnadsfritt för besökarna. En fridfull oas i den i övrigt folkfulla och stressiga mässan. Tips på vad som kan göras mot skadedjur, information om miljödiplomering, hur man kan göra egna kropps- och hårprodukter och odlingsrådgivning var lite annat som pågick i montern. Dessutom informerade vi om våra föreningar och hur man blir kolonist.

När man själv jobbar på evenemang så är det svårt att ta så många bilder. Men fler bilder finns på FSSK: s hemsida här. Jag får ta och komplettera inlägget istället med en bild tagen 2011 på morgonen strax innan jag då skulle gå på mitt pass.

Dagen innan på lördagen var jag med på förbundsrådet tillsammans med ombud ifrån hela landet då vi i allra högsta grad diskuterade koloniträdgårdsverksamhetens framtid och utmaningar. Också förbundsrådet hölls i lokaler på Älvsjömässan.


Nordiska Trädgårdar hålls nästa gång 21-24 april 2016.
http://www.nordiskatradgardar.se/

Det är mycket folk här!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar