lördag 9 juli 2016

Kampingen "Apaļkalns" några KM utanför Cesis stad i Lettland



Ett dygn för 3 personer kostar lite under 400 kronor. Vi bokade dock två stugor för 6 personer och en hund. Grilla gjorde vi både till middag och frukost.






Ja, jo, jag ska komma ihåg att först fota och sen packa upp!

I ett större intilliggande hus fanns gemensamt kök, TV-rum, toaletter och duschrum. Allt mycket prydligt, välskött och ordnat. Vad jag kanske saknade var lån / hyra av stationär dator. WiFi fungera dock utmärkt i hela området. Även uthyrning av kanot och vattencykel samt försäljning av det utmärkta tillbehöret goda glassar.



Det var lugnt, trevligt och mestadels fint väder 2:a till 3:e juli.
Lämna ska man i vanlig ordning klockan 12:00.



Badkrukan hade inge planer på att ändra på sed utan höll sig på land även denna gång.
Men trevligt att se sjön som heter Raiskums.







Gott om aktiviteter för både små som stora. Men samtidigt håller kampingen hårt på att det ska vara lugnt och tyst med bland annat förbud emot utrustning som spelar hög musik.
Lugnet och framförallt att det finns gott om yta uppskatta jag. När man reser många människor då lär man sig att uppskatta yta att röra sig på.



Av förståeliga skäl så var de boende mestadels turist. Ganska många kom ifrån Tyskland, vilket blev tydligt på kvällen då Tyskland spelade fotboll emot Italien. Tyskland vann efter straffsparkar.

Med det tyska folket följer en humor som de säkert kan hamna i trubbel med. Som t.ex. då jag kliver ur duschrummet och en tysk man säger på hackig engelska med ett leende på mun “You smell very good”/ “Du doftar/luktar mycket bra”. Jag antar att jag får ett skapligt förvånat ansikte för han lämnar lyckligt och skrattande.  

Läs gärna mer här: http://www.apalkalns.lv/lv/ 

Facebooksida: https://www.facebook.com/Apalkalns/ 


PS. Here a famous Swedish melody about camping or
more precisely to have caravan.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar